Exercir una maternitat o una paternitat responsable i respectuosa pot semblar fàcil, però no sempre és així, especialment per a les famílies que es troben en situació de vulnerabilitat social. Per aquest motiu, el projecte de Creu Roja Educant en positiu ofereix suport a les famílies que ho necessiten, perquè puguin sentir-se acompanyades en la complexa tasca d’haver d’educar, de la millor manera possible, infants, adolescents i joves.
Per cert, si haguéssiu d’oferir bons consells als pares i a les mares que volen educar els seus fills en positiu, quins serien? Per on començaríeu? Ho heu valorat mai de forma pausada? Algunes de les nostres recomanacions serien aquestes:
- Genereu vincles càlids i afectius a través de paraules, carícies i petons perquè els vostres fills se sentin totalment acceptats, segurs i estimats.
- Establiu un entorn estructurat mitjançant rutines i hàbits saludables perquè estiguin sempre ben orientats, ben guiats i tranquils a la seva vida quotidiana.
- Estimuleu-los i encoratgeu-los perquè puguin gaudir dels aprenentatges, tot respectant els seus ritmes, fomentant-ne les capacitats i valorant-ne positivament els èxits i els avenços.
- Reconeixeu els seus valors, mostreu interès pel seu món i tingueu en compte sempre els seus sentiments, opinions i preocupacions perquè vulguin implicar-se i comprometre’s.
- Respecteu també la seva dignitat i integritat, emprant formes positives de resoldre conflictes mitjançant mesures adequades i una bona comunicació (mai mitjançant la violència ni el càstig físic o psicològic).
- Establiu límits i normes senzilles i clares en funció de l’etapa evolutiva i la maduresa de cada infant, adolescent o jove, adaptant-vos a les necessitats.
Finalment, tingueu en compte que la paternitat i la maternitat positives estan molt vinculades a tres factors: el context psicosocial de l’entorn familiar, les necessitats i característiques úniques que sempre tindrà cada persona; i també, evidentment, les nostres capacitats i competències. Per això mai hem de deixar de reflexionar, de millorar i d’aprendre: per educar-los en positiu o, dit d’una altra forma, perquè puguin créixer sans, responsables i feliços.